Varumärken

Seglarnas sociala media

2017-07-07

Vi ligger för ankar i Marigot Bay på St Martin i Västindien. Det är många båtar här, så varje dag har vi besök eller är själv bortbjudna till andra båtar för kaffe eller en "sundowner”. Jollen används flitigt.

En dag tar Troels, på 9 år, själv jollen för att besöka en annan båt. Det går inte många minuter förrän han kallar oss på den bärbara VHF som han har med sig: "Anna Lisa, Anna Lisa, här är Troels. Motorn stannade och jag kan inte få igång den igen."

Vi ankrar alltid i frånlandsvind, så om han driver iväg är nästa stopp Puerto Rico, 150 sm bort.På Anna Lisa är vi ändå inte riktigt oroliga, eftersom vi alltid har sagt att barnen ska kunna ro innan de själva får ta jollen.

Jag ger Troels några råd för att få startat motorn igen, men en annan röst hinner före på VHF-radion: "Jag tar vår jolle och hämtar Troels." Det är Heine från danska "Barolo", som ligger ankrad framför oss.

När vi ankrar finns det en social media som fungerar ännu bättre än Facebook, Instagram eller Twitter: Vår VHF. När vi ligger still är den alltid inställd på kanal 77, för det är där de skandinaviska båtarna kommunicerar. Det innebär naturligtvis att alla vet vem som är inbjuden till kaffe, vilka båtar som planerar utflykter tillsammans och vem som behöver hjälp med något. Just nu är det super att alla hör vad man talar om, för Troels är snabbt tillbaka på Anna Lisa tack vare Heine.

Om den skandinaviska gruppens kanal 77 inte är tillräcklig, kan du gå till kanal 10. Här är det i de flesta vikarna ett modererat nätverk där båtarna på ankarplatsen pratar. Varje morgon klockan. 07:30 välkomnas de nya båtarna. Om det finns nya båtar presenterar de sig själv.  Det blir en stadig ström av tips om bra ställen att handla, organisering av barbeque på stranden, vandring i djungeln eller utrustning som är till salu.

På långfärd är VHF vår bästa sociala media och den bärbara VHF är nästan alltid med i jollen när Anna Lisa lämnas.

//Thomas Veber

Share |

X